Pages

En. Memilih


sejak aku single pada 29hb april 2009, ada yang cuba memikat aku atau pun sengaja bertanyakan ciri-ciri wanita yang diidamkan aku. aku pun bagitahu dorang sebab dorang nak tahu. kalau tak bagitahu nanti, dorang fikir aku sombong pulak. bila aku dah bagitahu, ada yang cuba mengisi borang. tapi malangnya aku telah menolak permohonan dorang. tapi setahu aku, memang aku tak pernah bagi borang pun kat dorang sebab aku tak nak mencari lagi. sebab apa? jeng3~ sebab sejak aku putus hubungan dengan teman wanita aku dulu, aku frust. yeah... siapa yang tidak frust kalau putus cinta kan? kalau korang tak frust tu, maksudnya korang tak serious la. haha.

masa aku frust tu, aku tidak bertindak terburu-buru. aku fikir secara positif lalu aku teringat kata-kata ibuayah aku masa aku zaman sekolah dulu. ayat dia macam ni "kalau nak bercinta, biarlah lepas belajar". haha... mesti korang pun pernah dengar ayat macam ni kan? tapi tu masa aku sekolah rendah. biasalah, budak-budak memang degil. masa sekolah menengah mula bercinta. sampai lah pada tarikh kat atas sekali tu, aku mula berfikiran matang. masa ni juga aku dah di universiti. yeah, dikatakan masih berpekerjaan "student" jika didalam apa-apa borang.

kehidupan aku semakin sukar. tidak seperti dulu dimana aku sepenuhnya ditanggung oleh keluargaku, pelajaran pun tidak seperti kini. kini hidup aku separa ditanggung, dan yang lain aku perlu bijak mengendalikannya. aku menuntut di sebuah universiti swasta sebagai mahasiswa bagi program jurusan diploma teknologi kejuruteraan dalam rekabentuk kapal. sepanjang hari aku berfikir mengenai hidup aku.

aku memikirkan; jika aku ada teman wanita, aku pasti perlu menambah satu ruang masa aku untuk teman wanita aku. manakala jika aku tiada teman wanita, aku tidak perlukan ruang. jadi aku telah memilih pemikiran aku yang kedua dimana aku mengutamakan kerjaya aku dahulu. tiba-tiba aku teringat semula kata-kata ibuayah aku.

tapi jikalau aku ingin mencari pun, mungkin sukar. sebab dalam fikiran aku sekarang, aku nak yang serious. ramai yang kata aku ni seorang yang memilih. sebab tu aku single sampai sekarang. tapi bagi aku, aku tak kisah apa orang nak kata. nak kata aku loser ke, sebab tiada teman wanita; walawei... cakap main lepas tak tengok latar belakang plak kan... panas-panas... tapi aku tetap chill. sebab bagi aku, aku kene tetapkan 1 level dalam memilih seseorang, sebab aku tanak bila dah berhunbungan pastu putus. ha... yang tu baru dipanggil LOSER!!!! hahaha :D

kita mesti berhati-hati untuk memilih. siapa kata memilih itu salah? banyak kali aku dengar orang cakap macam ni; "ala... you tu yang memilih sangat kot...". la pulak.. bagi aku, memilih la yang terbaik. sebab kita memilih yang terbaik untuk kita. jangan main cekup je. silap-silap tak lama lepas tu hampeh je. malu sudah. kalu boleh biarlah serious dan kekal smpai hujung nyawa, INSYA-ALLAH... Insya-Allah... Insya-Allah... You’ll find your way...

No comments:

Post a Comment