Pages

Kenapa Dorang Buat 'Fake Account'?


Selama aku terjebak dalam dunia social network seperti yang ramai orang tahu; Friendster, Myspace, Facebook, Twitter, Formspring, Foursquare, dan blablabla lagi, banyak sebenarnya aku jumpa akaun tipu yang aku terjumpa masa search. Kalau nak ikut english education nya, 'Fake Account/Fake Profile' la.

Dulu-dulu masa masih kuno, memang iya kan je akaun orang yang add atau terjumpa dalam 'search', biasalah... Apa gunanya social network kalau tak mencari kenalan lama atau kenalan baru. Baru 1Malaysia... Kikikih... Tu sebab lah namanya 'social networking'.

Ok berbalik pada tajuk utama, aku ni bukannya seorang yang tak concern pasal kawan-kawan beb. Aku jaga persahabatan aku dengan semua kawan aku. Jadi, sekian lama aku memerhati kawans aku dalam FB (current social network yang aku active) ni, kadang-kadang buat aku tertawa pun ada dengan corak permainan dorang (si pembikin akaun tipu) ni. Aku sedar bahawa majoriti mereka yang buat akaun tipu ni adalah untuk mempercepatkan jumlah rakan dorang dalam akaun dorang. Biasanya jenis orang-orang yang nak cepat ada kawan banyak kononnya untuk melawan sesetengah pihak bahwa dia memiliki jumlah rakan yang WOW! Haha...

* * * * *

Tapi malangnya terkantoi bila antara situasi ni BANYAK aku jumpa;

  • Dorang buat DP dorang dengan gambar yang wow... mengancam.. urghhhh... stim... je bila tengok. ada yang aaaaaa (terdiam sebab lawa), pastu DP tu akan buat orang lain nak 'ADD AS FRIEND'. pastu, bila dan banyak rakan, dia pun ok lah... guna gambar sebenar dia... baru tukar info dan blablabla... yang kantoinya, nama dia tak tukar (tak tahulah sama ada tak lepas nak tukar nama ke atau ape.
  •  Dorang buat DP, nak pulak DP dorang tu alahai... member rapat aku kot! selalu lepak shisha, joget sapel2 seret kasut sampai haus, sepak-menyepak, cintan-mencintan... pastu dia IM, perghhh... ayat nak macam B**** pulak. yang kantoinya, member aku tu xsuka IM, pastu aku rapat kaw-kaw. aku mestilah ada akaun kawan rapat aku tu. ish ish ish...

* * * * *

Dan dari itu, aku serba sedikit dapat detect samaada akaun tu FAKE/BETUL.

Bagi akaun yang BETUL akan macam ni:

  1. Gambar2 yang dia miliki banyak... Album pun banyak...
  2. Gambar2 atau video2 yang di-tag pun banyak gambar muka dia (yang pasti muka semua sama). TAKDE banyak gambar yang di-tag adalah gambar mengarut2 contohnya;'Sifat-sifat bulan sabit, bulan purnama, bulan dan bintang'.
  3. Info yang deberi pun logik.
  4. Wall dia pun meriah je dengan comment rakan-rakan yang kelihatan REAL. takde lah wall penuh dengan budak2 gatal.

* * * * *

Ada tujuan lain dorang buat FAKE akaun ni, antaranya;
untuk main game... tu je.. akan banyak jumpa orang macam ni dalam game berunsurkan POKER la. sebab aku selalu main. hahaha.. tapi aku punya akaun 100,000,000+++% ORIGINAL ya.

ok lah, tu je yang aku nak kongsi PANDANGAN aku. pada sesiapa yang terasa tu, aku bersiulan saja. sebab apa guna TIPU ni? siapa suka ditipu kan? ha..

No comments:

Post a Comment