Pages

En. Mencuba


Berborak sakan di warung baba,
minum sahaja tiada makan,
Masa berupaya kita mencuba,
bila terhalang jd kenangan.

Pantun sana pantun sini,
orang disini datang ke sana,
bila tiba disambut seri,
ini hanya pembuka kata.


Ok, dah cukup. Nak pantun panjang-panjang pun aku bukan nya pandai sangat pantun ni. Main cakap je, janji ada format ala-ala pantun sikit. Haha.. Dalam post ini aku nak bercerita tentang "mencuba". Hahaaa... Mencuba apa? Ha... Tu yang nak kene baca lagi tu.

Sesi marah sekejap:
Ada orang kata aku ni seorang yang poyo sebab boleh dikatakan banyak juga aktiviti yang aku lakukan. Kalau dalam Facebook tu, orang akan tengok aku punya photo album kejap aku dengan gambar aktiviti ni, dengan gambar aktiviti ni, pastu dengan gambar aktiviti ni. Banyak juga komen yang aku dapat. Sampai gambar aku dengan aku punya gitar pun orang cakap aku ni poser. Pegang je lebih, ntah tahu main ke tak. Alamak dia cakap aku ni poser je? Tergolek-golek aku. Memang kata-kata itu keluar dari mulut, mulut itu sering digunakn untuk berkata atau makan. Baik kata, makanan pahala diberi. Buruk kata, makan penumbuk pun sedap bagi untuk tutup mulut. Cakap main lepas macam kau dah kenal dengan aku bertahun plak... hahaha.

Ok chill... serius-serius (tarik nafas). Aku ni merupakan seorang yang suka mencuba. Suka mencuba sesuatu aktiviti atau perkara yang aku rasa aku mampu lakukan mengikut ciri-ciri dan bentuk fizikal yang dikurniakan kepadaku. Sebab apa aku suka mencuba? sebab bagi aku, semua itu adalah pengalaman. berjaya atau tak? Itu tepi cerita. Sekurang-kurangnya aku ada pengalaman untuk dikongsikan dan diceritakan jika diberi peluang. Selain itu, aku juga suka mencuba kerana aku ingin merasai perasaan orang yang telah melakukan aktiviti atau pekara itu.

Jika kita asyik melihat sahaja, tidak mencuba, buat apa kita bercerita pung-pang... pung-pang, tapi pengalaman takde. Bila orang beraksi, cerita lebat kita pun keluar tanpa menjiwai perasaan orang yang sedang beraksi itu. Itu kan namanya poyo lebih.

Jadi, janganlah rasa takut untuk mencuba. Bak kata orang lama; belum cuba, belum tahu. Manalah tahu percubaan kita itu menghasilkan sesuatu yang seronok. Lantas, ia boleh ditambahkan dalam aktiviti kita.

Selamat mencuba ya! Ingat! Mencuba tu jangan lupa cermin diri dulu. Kang tahap keupayaan kita mcm ni, tapi nak cuba yang memerlukan tahap keupayaan yang tinggi, boleh membawa kepada kemalangan. Salam...

No comments:

Post a Comment