Pages

Aku, handphone, dan telko

ketika aku sedang berehat, teringat pulak aku masa dulu2 first time aku guna handphone tahun 2001. Masa tu nokia 3310 memang top kaw2. Paling hebat lah tu. Ada yang model 3315 tu, siap dengan aplikasi untuk buat lukis, pastu boleh la buat screensaver. Wallpaper belum wujud lagi... Hahaha.

Nak cerita tentang phone, macam-macam boleh cerita sebab dalam jangka masa yang singkat iaitu selama 10tahun ni, perubahan teknologi begitu cepat. Banyak yang bertambah seperti telko, dan juga jenama phone.

Kalau nak cerita tentang telko pulak, haaaa... Untunglah yang ada pada generasi sekarang. Lahir-lahir je, macam-macam plan telah diwujudkan oleh syarikat telko. Termasuk plan mesej, plan telefon, dan juga yang terbaru ni, plan internet seperti maxis buat. Masa dulu; TM, Celcom, Maxis, dengan Hotlink. Semua berlainan company. Sekarang banyak yang dah combine. Contohnya Hotlink dengan Maxis.

Dulu-dulu, kalau nak topup, paling murah pun RM30! Wow... Aku mengharapkan ayah aku je. Tu la, gedik sangat nak ada phone masa sekolah. Hahaha...

Cerita tentang kredit; dulu-dulu takde plan. Kalau call, boleh dikatakan 25sen/min untuk telko yang sama. Belom cerita tentang SMS yang 10sen/sms untuk telko yang sama juga. Tak macam sekarang... Macam-macam plan ada. SMS untuk telko yang sama, ada yang 1sen/sms, ada pulak yang free kalau ada subscribe plan.

Untunglah... Aku pun turut merasa keuntungan dan bersyukur atas perubahan yang begitu hebat dalam dunia teknologi ini. Begitu menyanjungi kehebatan mereka yang menggunakan akal dan ilmu yang telah dituntut. Mungkin korang boleh menjadi salah seorang antara mereka yang disanjung tinggi di dunia ini. Jutawan dude! Hahaha. Maka, ayuhlah kita berusaha untuk memajukan diri kita demi agama, bangsa, dan tanah air.

Wah, macam berpolitik pulak aku. Hihihi. :p

No comments:

Post a Comment