Pages

En. Bersendirian

Ketika aku membuat kerja sambilan disebuah restoran, ramai pelanggan yang telah aku layani. Kebanyakkan yang datang juga adalah dalam berpasangan. Yang aku mampu berikan, hanyalah senyuman apabila melihat sepasang kekasih sedang bergurauan di depan mata ku ketika aku sedang menanti pesanan mereka.

Kadang aku teringat semula ketika zaman aku masih punyai kekasih. Namun itu semua telah aku tahan untuk sementara kerana aku penat. Aku penat memikirkan nya. Dari aku runsing memikirkan tentang itu, lebih baik aku fikirkan tentang tanggungjawab aku diusia sekarang. Walaupun adakalanya aku berasa sunyi, dan cemburu, aku sentiasa menyediakan topeng senyumku agar perasaan muram tidak mampu menguasai perasaan ku.



Kadang juga aku termenung jauh, bertanyakan pada diriku, "Eroul... Eroul. Bila la kau nak ada teman wanita?". Kemudian tiba2 sunyi. Tiada jawapan yang dikeluarkan oleh hati ku. 29hb Januari 2011, genaplah aku 2 tahun membujang. "Kenapa begitu lama membiarkan diri aku membujang?", Itu lagi soalan yang ditanya pada diri aku sendiri. Namun ia terjawab; "terlalu banyak untuk difikirkan sehingga runsing untuk membuat pilihan.

Terlalu banyak cerita yang berlaku sehingga tiada titik noktahnya". Aku kini bukan seperti dulu, yang dikatakan playboy. Jika hari ini aku putus, pasti esok kan ada yang baru. Tapi itu cerita hitam putihku.

Kini aku sedar, di dalam usia ini, aku perlu bersedia, mendidik diri aku supaya manjadi lebih matang fikiran dan tingkah lakunya. Bila ditanyakan "apakah sebenarnya yang dicari mu dalam bercinta?", aku akan menjawab, "aku ingin mencari cinta wanita, bukan mencari nafsu wanita". Aku bukan itu lagi. Aku telah lemah dengan mereka setelah aku sedari, mereka adalah insan yang sebenarnya diciptakan berhati lembut seperti tisu, lelaki pula adalah keras dirinya untuk melindungi mereka. Jika kita berkasar, pasti tisu itu akan koyak, maka hancurlah hati si wanita itu. Bukan mudah untuk mencari yang tulus, kerana aku semakin dewasa.

1 comment:

  1. sabo..sabo.....jodoh di tgn Tuhan....nt encik erol akan dapat lg baik dr sebelom nih..yg btul2 ikhlas dgn erol...

    ReplyDelete