Pages

Valentine's Day


10hb Febuari 2011,

Aku telah terima satu soalan daripada seorang yang berlainan agama ketika aku sedang asyik melayari internet di office (tempat praktikal). Dia tanya kat aku;

"When is valentine's-day ya?"

Jadi aku pun jawab,

"this upcoming tuesday which is 14th February."

Kemudian dia tanya aku lagi,

"That valentine's-day ya, haram ka?"

Aku terdiam kejap dengan sedikit senyuman sambil terus melihat laptop aku, dan mula menjawab,

"To me, Valentine's-day is ok to celebrate. There's no wrong to celebrate. Some people said it's 'haram' because nowadays lots of problem like pembuangan bayi or sumbang mahram happened on Valentines-day. Actually, it's depend on the individual. If, the individu take it nicely, it will be nice. While if not, it will be bad. Plus, why should we celebrate it? We love our mate once a year ah? No... We love our mate everyday".

Jadi orang tu pun mengangguk-anggukkan kepala dia beberapa kali dan beredar dari kawasan aku. Tak tahulah dia faham ke tak aku cakap tadi. English aku pun bukan power. Kat office aku ni memang kene speaking. Jadi macam tu lah gaya aku bercakap dengan dia tadi. Mungkin dia ingin tahu tentang kenyataan yang sebelum ini pernah diketengahkan dalam media massa. Takpelah, kitakan 1 Malaysia. :)

No comments:

Post a Comment