Pages

En. Bersendirian 2

Dulu masa aku baru lepas broke-up, memang susah untuk aku terima punca nya. 29hb Januari 2009, adalah yang terakhir aku couple untuk ketika ini. Kemudian aku cuba menenangkan diri. Pada mulanya memang begitu janggal kerana selalunya aku sering SMS/call. Tetapi setelah berpisah, aku hanya melihat handphone aku yang kosong itu dengan wajah yang muram. Memang aku ada ramai kawan, tapi takkan nak manja dengan kawan pulak. Hahaha...

Jadi aku terus mencuba dan membiasakan diri aku untuk hidup bersendirian. Ada rakan aku yang mencadangkan aku untuk mencari pengganti, namun aku tersentap seketika kerana teringat pada kisah lama yang membuatkan aku tidak boleh terima cadangan rakan aku tu.

Mulai itu, aku sering cuba menyesuaikan diri dengan berhibur bersama rakan-rakan. Bila rakan-rakan sibuk, aku pula buntu. Jadi aku mengambil jalan untuk cuba melaluinya bersendirian, termasuk menonton wayang. Lagi sekali, memang susah pada mulanya. Tapi aku percaya pada lumrah hidup yang menyatakan, "kita akan biasa bila kita sentiasa laluinya dan pernah melaluinya".

Kini aku telah terbiasa. Aku hanya menanti jodoh tiba. Pengalaman ini telah banyak mengajar aku "walau apa pun yang terjadi, kita jangan putus asa. Teruskan hidup, dan bersabar. Biar pun mengambil masa begitu lama, pasti ada hikmahnya".

1 comment: